Інновації в освіті
Компетентісний підхід до навчання об'єктивно зумовлює переведення освітнього процесу на технологічний рівень. При цьому слід використовувати особистісно-діяльнісні педагогічні технології. Ефективність їх використання значною мірою залежить від того, як реалізується творчий потенціал особистості учня. Про такий підхід до навчання вказував В. О. Сухомлинський. Він писав: « Кожна людська особистість неповторна,виховання нової людини полягає насамперед у розкритті цієї неповторності, самобутності, творчої індивідуальності» (т. 5, с.93). Тому мають змінитися пріоритети в діяльності вчителя. Від пояснювально-ілюстративного методу трансляції готового навчального змісту, від просвітительства учнів учитель мусить перейти до нових особистісно зорієнтованих методів, у яких посилено творчо-діяльнісний компонент. Це зумовлює появу освітніх інновацій, покликаних істотно змінити освітній процес. Організовуючи роботу на уроці, потрібно дбати про розвиток таких важливих сфер особистості, як мотиви, емоції, потреби, інтереси, відносини, а також спілкування в колективі. Адже в людині від природи закладено великі потенційні можливості. Окремі з них проявляються лише у відповідній діяльності, тому їх не вдається помітити в умовах традиційного навчання.
Поняття «інновація» в перекладі з грецької означає «оновлення», «новизна», «зміна», з'явилось вперше в зарубіжних дослідженнях ХІХ ст.в техніці. Інновація в освіті - це: результат творчого пошуку оригінальних, нестандартних рішень різноманітних педагогічних проблем; процес оновлення чи вдосконалення теорії й практики освіти, який оптимізує досягнення її мети. У масовій педагогічній практиці нові педагогічні технології застосовують обмежено. Причини цього такі: часто ту чи іншу авторську педагогічну технологію і вчені, і практики подають описово, без чіткого пояснення всіх етапів і взаємозв'язків, що ускладнює її застосування для вчителя; у вчителя досі існує психологічний бар'єр до всього нового, інноваційного; недостатня, поверхова обізнаність учителів з новими педагогічними технологіями і, зокрема, з їх різноманітністю; запровадження нової для вчителя технології навчання потребує, особливо на рівні проектування,додаткового часу для підготовки.Нині існує безліч педагогічних технологій. Хотілося б зупинитись на декількох технологіях інноваційного навчання:• Нестандартні уроки;• Інтерактивні технології;• Технологія організації групової навчальної діяльності;• Проектна технологія;• Комп'ютерно-інформаційна технологія.
І. Нестандартні уроки.
Зазначимо, що й досі не існує загальноприйнятої типології нестандартних уроків. Усі наявні класифікації можна назвати умовними. Незважаючи на велике розмаїття, для більшості нестандартних уроків, як правило , характерні:• Відсутність послідовності елементів уроку, передбаченої загальноприйнятою типологією уроків;• Колективні способи роботи;• Цікавість до навчального матеріалу;• Активізація пізнавальної діяльності;• Партнерські взаємини;• Зміна ролі вчителя;• Нестандартні підходи до оцінювання. Нестандартних уроки краще проводити після вивчення великих тем, тому що до таких уроків слід готуватись заздалегідь. Вони є одним з останніх етапів навчального циклу, так би мовити, верхівкою айсберга, оскільки основна навчальна діяльність відбувається на стадії підготовки до них.
ІІ.Інтерактивні технології.
Нинішні педагогічні інновації пов'язані із застосуванням інтерактивних методів навчання. Суть інтерактивних технологій у тому, що навчання відбувається шляхом взаємодії тих, хто навчається. Це співнавчання, у якому і вчитель, і учні є суб'єктами. Учитель виступає лише в ролі організатора навчання, координатора роботи груп. Інтерактивні технології навчання найбільше відповідають особистісно зорієнтованому підходу в навчально-виховному процесі. Під час застосування інтерактивних технологій, як правило , моделюють реальні життєві ситуації, пропагують проблеми для спільного розв'язання, застосовують рольові ігри. Застосування інтерактивних технологій потребує старанної підготовки вчителя та учнів. Вони мають навчитися успішно спілкуватися, використовувати навички активного слухання, висловлювати особисті думки, вміти ставити запитання та відповідати на них.Залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності учнів розрізняють такі інтерактивні технології навчання:• Інтерактивні технології кооперативного навчання ( робота в парах, ротаційні (змінювані) трійки, карусель, робота в малих групах);• Технології ситуативного моделювання ( симуляції або імітаційні ігри, спрощене судове слухання, громадські слухання, розігрування ситуацій за ролями);• Технології колективно-групового навчання( обговорення проблеми в загальному колі,мікрофон, незакінчені речення, мозковий штурм, навчаючи-учусь, аналіз ситуацій, дерево рішень);• Технології опрацювання дискусійних питань (метод ПРЕС,займи-зміни позицію,дебати тощо).Основні переваги інтерактивних технологій навчання:• Інтерактивні технології допомагають забезпечити глибину вивчення змісту. Учні освоюють усі рівні пізнання( знання, розуміння,застосування, аналіз, синтез, оцінка).• Учитель отримує можливість диференційованого підходу до учнів із спеціальними проблемами - особистісними та інтелектуальними.• Змінюється роль учнів: вони приймають важливі рішення щодо процесу навчання, розвивають комунікативні вміння й навички, організаційні здібності.• Основним джерелом мотивації навчання стає інтерес самого учня ( відбувається перехід від зовнішньої мотивації (оцінки) до внутрішньої (потреба знань)• Значно підвищується роль особистості педагога: він менше часу витрачає на розв'язання проблем з дисципліною, педагог більше розкривається перед учнями як лідер, організатор.• Учні, які отримують особистий досвід учителювання, з нової точки зору дивляться на навчальний процес, на роль учителя в ньому.Основні недоліки інтерактивних технологій:• Засвоєння незначного обсягу інформації потребує значного часу.• Складно налагодити взаємонавчання як постійний механізм.• Кожна інтерактивна технологія потребує попереднього розгляду і навчання учнів процедури.• Викладач має менший контроль над обсягом і глибиною вивчення, часом і ходом навчання.• Результати роботи учнів менш передбачувані.• Дисципліна учнів на інтерактивному уроці може бути проблемою для вчителя.• За невдалого навчання необхідно перенавчати учня та школяра-вчителя, що потребує додаткового часу.
(Використано матеріали досвіду роботи вчителя географії Савлук Г. І.)