Компетентнісний підхід

Компетентісний підхід - пріоритетний напрям удосконалення освітньої політики в Україні.

Компетентісний підхід - пріоритетний напрям удосконалення освітньої політики в Україні. Він не заперечує значення знань,але акцентує увагу на здатності використовувати отримані знання. Удосконалення освітнього процесу з урахуванням компетентнісного підходу полягає у тому, щоб навчити учнів застосовувати набуті знання й уміння у конкретних навчальних та життєвих ситуаціях. З позицій компетентнісного підходу основним результатом навчальної діяльності є формування ключових компетентностей.Т. Б. Волобуєва зазначає, що « під компетентністю розуміють складну інтеграційну якість особистості, що зумовлює готовність здійснювати деяку діяльність, причому йдеться не про окремі знання або вміння і навіть не про сукупність окремих процедур діяльності, а про властивість, що дає можливість людині здійснювати діяльність у цілому». За О. І. Пометун « компетентність людини - це у певний спосіб структуровані (організовані) набори знань, навичок, умінь і стосунків, які дають людині змогу визначити ( ідентифікувати) та розв'язувати незалежно від ситуації проблеми, що є характерними для певної сфери діяльності. Таким чином, компетентність виступає результативно-діяльнісною характеристикою освіти». Термін « компетенція» ( у перекладі з латинської - відповідність) має два значення: коло повноважень певної особи; коло питань, в якихлюдина добре обізнана, зрозуміла їх і має досвід вирішення. Компетентність - це здатність діяти в ситуації невизначеності. Рівень освіти людини тим вищий, чим ширша сфера діяльності і вищий ступінь невизначеності ситуацій, в яких вона здатна діяти самостійно.Загальноосвітня школа не в змозі сформувати рівень компетентності учнів, достатній для орієнтування у будь-якій сфері діяльності. Тому потрібно сформувати ключові компетентності. Під ключовими компетентностями слід розуміти здатність школярів самостійно діяти в ситуації невизначеності під час розв'язання актуальних для них проблем.Ключові компетентності, які Рада Європи визначила як основні для ХХІ століття:1. Соціальні - пов'язані з готовністю брати на себе відповідальність, бути активним у прийнятті рішень, у суспільному житті;2. Полікультурні - стосуються розуміння несхожості людей, взаємоповаги до їх мови, релігії, культури;3. Комунікативні - передбачають опанування важливим у роботі й громадському житті усним і писемним спілкуванням;4. Інформаційні - передбачають оволодіння інформаційними технологіями, вмінням здобувати, критично осмислювати і використовувати різноманітну інформацію;5. Саморозвитку та самоосвіти - пов'язані з потребою і готовністю постійно навчатися, прагнення й здатність до раціональної продуктивної та творчої діяльності.Схема ключових компетентностейІ категорія - використовувати у взаємодії ( інтерактивно) мову, символи та тексти, знання та інформацію, технології.ІІ категорія - взаємодіяти у неоднорідних групах: налагоджувати стосунки з іншими, працювати у команді, розв'язувати конфлікти. ІІІ категорія - діяти незалежно, у великому вимірі, з урахуванням норм суспільства, розумінням наслідків. Складати та реалізувати життєві плани та персональні проекти. Захищати свої права, інтереси та потреби.
Переваги компетентісного підходу в освіті можна показати за такими чинниками: мета, суть, орієнтація, принцип утворення.Система компетентностей в освіті має ієрархічну структуру, рівні якої складають:· Ключові компетентності ( міжпредметні та предметні компетентності) - здатність людини здійснювати складні поліфункціональні види діяльності, ефективно розв'язувати індивідуальні та соціальні проблеми.· Загальногалузеві компетентності - компетентності, які формуються учнем упродовж засвоєння змісту тієї чи іншої освітньої галузі в усіх класах середньої школи і які відбиваються у розумінні « способу існування» відповідної галузі - тобто того місця, яке ця галузь займає у суспільстві, а також уміння застосовувати їх на практиці в рамках культурно доцільної діяльності для розвитку індивідуальних та соціальних проблем.· Предметні компетентності - складова загальногалузевих компетентностей, яка стосується конкретного предмета.При цьому слід мати на увазі, що кожна ключова компетентність повинна «проектуватися» на загальногалузеві компетентності, які в свою чергу мають « проектуватися» на предметні компетентності ( під терміном «проектуватися» розуміється таке визначення компетентностей нижчого рівня, щоб вони у сукупності забезпечували компетентності вищих рівнів).

Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати