Робота з батьками
Індивідульна консультація з батьками
«Культура міжособистісних відносин - успіх виховання»
Виховання в родині є першоосновою розвитку дитини як особистості. Стаття 59 Закону України «Про освіту» покладає на батьків відповідаль¬ність за фізичне здоров'я і психічний стан дітей, створення належних умов для розвитку їхніх природних здібностей. Утримання своїх дітей до їх пов¬ноліття - це конституційний обов'язок кожного громадянина України.
Значну роль у вихованні школярів мають спільні дії навчального закла¬ду й сім'ї, ефективність яких залежить від особливостей організації роботи з батьками в сучасній школі.
Головними завданнями роботи загальноосвітнього навчального закладу з батьками є такі:
пропаганда педагогічних знань з метою підвищення педагогічної гра-мотності батьків;
організація заходів, спрямованих на оволодіння батьками системою умінь, необхідних для організації діяльності дитини вдома;
гуманізація змісту та форм роботи з родиною і взаємовідносин «педаго¬ги - батьки».
Потрібні значні соціально-економічні зусилля суспільства, аби родин¬не виховання зайняло належне йому місце в системі освіти й виховання з погляду загальнодержавних і загальнонаціональних завдань. Уже в систем і навчально-виховної роботи школи у кожного юнака і дівчини мають бути сформовані в першу чергу соціально-психологічні цінності майбутніх бать¬ка й матері, а потім уже землероба, інженера, лікаря тощо.
Батьки віддають дитину до школи з надією, що вона потрапить до рук розумного, чуйного, гуманного вчителя, який забезпечить її виховання. Та цього замало. Лише під час спільної узгодженої діяльності учителів і батьків можна говорити про успіх виховної роботи.
Оскільки переважна більшість батьків не має належної психолого-педагогічної підготовки й позбавлені громадської відповідальності за гідне виховання своїх дітей, класний керівник повинен виступати, з одного боку, з'єднувальною ланкою між школою та сім'єю, а з іншого - організатором зростання педагогічної культури батьків.
Батьки й вчителі повинні стати партнерами, активними співучасника¬ми великого творчого процесу виховання учнів, що дозволить реалізувати виховну мету загальноосвітнього закладу.
ЩО ВКЛЮЧАЄ В СЕБЕ ПОНЯТТЯ «ВИВЧЕННЯ РОДИНИ»?
У першу чергу необхідно вивчити умови виховання дитини в родині.
Вони мають охоплювати такі сторони:
1. Загальні відомості про родину:
структура родини, вік, професія батьків, побутові та санітарно-гігієніч¬ні умови життя родини, матеріальне забезпечення.
2. Дані про родинне виховання:
виховна спроможність і виховна активність батьків;
громадська спрямованість родинного колективу;
психологія родинних стосунків;
наявність куточка школяра;
дотримання дитиною режиму дня;
робота батьків над формуванням загальної культури школяра, розвит¬ком його здібностей, таланту;
використання вільного часу, культура дозвілля;
ставлення батьків до школи;
хто із членів родини здійснює найбільший вплив на учня.
Ці загальні відомості про родину можна одержати під час першого знайомства з батьками, коли здійснюється відвідування дітей вдома на початку навчального року.
Рекомендації щодо вивчення родини
Роботу з батьками доцільно починати із ретельно¬го вивчення сім'ї, використовуючи різні методи: спо¬стереження, відвідування сім'ї, систему характерис¬тик, опитування й анкетування батьків і дітей, бесіди, творчі роботи дітей. При цьому важливо пам'ятати, що кожний із методів виконує стосовно інших компенса¬торну й контрольну функції. Цим переліком не вичер¬пується арсенал методів і прийомів вивчення сімей школярів. Обирати їх потрібно, виходячи з конкрет¬них умов.
Широко застосовується метод ретроспективного аналізу біо¬графій. Суть його полягає в тому, що учні пишуть твір на тему: «Я і моя сім'я в минуло¬му, сьогоденні, майбутньому», «Я і мій родовід», «Портрет моєї родини». Обговорювати такі тво¬ри, цитувати їх у класі або на батьківських зборах неприпусти¬мо. Цей метод передбачає доб¬розичливість і дотримання педа-гогічного такту.