Робота з обдарованими
"З народженням кожної людини в світ
вноситься щось нове, чого ще не було,
щось первозданне і неповторне.
Обов'язок кожного - знати і не забувати,
що він у світі єдиний у своїй якості
і що ще ніколи не з'являвся хтось такий, як він,
адже якби вже був такий, як він,
то не було б необхідності в ньому самому"
Мартін Бубер
Обдарованість дитини... Що це таке? Можливо це своєрідна іскра Божа, яку треба відшукати в її душі і допомогти не тільки не згаснути, а спалахнути полум'ям. Здібні, талановиті люди в будь-якому суспільстві є його "локомотивом". Саме їхніми інтелектуальними зусиллями забезпечується прогрес суспільства, плодами якого користуються всі. Тому кожен учитель часто запитує себе: "Як знайти та визначити обдарованість?". Адже через свою зайнятість, брак інформації, методичної підтримки він обмежений у виборі інструментарію, який допоміг би дати відповідь на це запитання.
Якими є обдаровані діти?
• Мають вищі порівняно з більшістю учнів інтелектуальні здібності, потяг до навчання, творчі можливості.
• Мають активну пізнавальну потребу, що домінує.
• Відчувають радість від здобуття знань, розумової праці.
Які категорії обдарованих дітей можна визначити умовно?
1. Діти з незвичайно високим загальним рівнем розумового розвитку (такі діти найчастіше зустрічаються в дошкільному й молодшому шкільному віці).
2. Діти з ознаками спеціальної розумової обдарованості - у певній галузі науки (підлітковий вік).
3. Учні, які не досягають через якісь причини успіхів у навчанні, але мають яскраву пізнавальну активність, оригінальність психічного складу, неабиякі розумові резерви (частіше зустрічаються в старшому шкільному віці).
Етапи навчальної діяльності обдарованих учнів
І Етап - ДІАГНОСТИЧНИЙ
Виявлення особистісних якостей учнів. Устанрвлення мотивації учнів, визначення видів діяльності, форм і методів.
- методи:
- еврестичне дослідження
- конструювання правил
- метод гіпотез
- взаємне навчання
- метод помилок
- учнівське планування
- створення навчальних програм учнів
- самоорганізація учнів
- дидактична гра
- форми роботи
- використання проектів
- заняття у гуртку
- участь у олімпіадах
- факультативні заняття
- тематичні заходи
- зустрічі з науковцями
- творчі конкурси, змагання, посановки
- тренінги, інтелектуальні ігри, марафрни
- турніри знавцівтворчі тижні
- вікторини
- науково-практичні конференції
- літературні вечори
ІІ Етап - ФУНДАМЕНТАЛЬНІ ОСВІТНІ ОБЄКТИ
Визначення кожним учнем предмета подальшого пізнання. Складання концептуз теми/
ІІІ Етап - ВИВЧЕННЯ ТЕМИ
Самовизначення учня щодо фундаментальних навчальних обєктів: що вони для нього означають, як його діяльність впливає надосягнення мети тощо. Визначення пріорітетів, на які слід звурнути увагу у майбутньому.
ІV Етап - іНДИВІДУАЛЬНА НАВЧАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ
Організація учнем своєї освіти: формулювання цілей,тематики, плану роботи, системи контролю. Створення програми навчання на певний період.
V Етап - РЕАЛІЗАЦІЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХНАВЧАЛЬНИХ ПРОГРАМ
Індивідуальна навчальна діяльність: "тема - план - діяльність - рефлексія - зіставлення отриманих продуктів із цілями - самооцінка"
VI Етап - ДЕМОНСТРУВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ДІЯЛЬНОСТІ
Презентація, захист дослідницької роботи. Опанування учнями культурно-історичних аналогів відповідно до їхньої навчальної програми
VIІ Етап - РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІННИЙ
Усвідомлення учнем досягнутих цілей, допущених помилок, оцінювання рівня внутрішніх змін, засвоених способів освіти.
Концептуальні моделі програм для обдарованих дітей
"Вільний клас" за Галахером
- Максимально уважне ставлення до кожної дитини
- Надання учням можливості самостійно обирати обсяг, темп, і засоби навчання
- Акцент на індивідуальній дослідницькій діяльності учнів
- Розвивання в учнів незалежності, ввиахідливості, творчого підходу
- Ефективне використання навчального часу, приміщення, навчальної програми
"Структура інтелекту" Гілфорда
- Вивчення інтелектуальних процесів
- Виділення двох типів мислення: конвергентне (логічне) дивергентне (нелогічне)
- Визначення чинників інтелектуальних процесів
- Розвивання розумових здібностей учнів
- Застосування ігор, музичних знань із метою розвитку творчого мислення учнів
"Три види збагачення навчальної програми" Рензуллі
Визначення самими учнями сфер і предметів вивчення
- Розвивання здатності до мислення і сприяння
- стимулювання інтересу дітей до цілеспрямованої творчої діяльності
- Основне завдання вчителя - допомогти учневі поставити посильне завдання, пробудити дослідницький інтерес, знайти застосування результатам діяльності учнів
"Таксономія цілей навчання" Блума
Побудова навчальних програм на основі шести категорій пізнавальної можливостей
- знання
- рзуміння
- застосування
- аналізу
- синтезу
- оцінювання
"Когнітивно-афективна модель" Вільямса
Об'єднання когнітивних і афективних аспектів розвитку
- стратегія викладання: організація пошукової діяльності, формування дослідницьких навичок, виявлення терпимості, іетуїції, уміння оцінювати ситуацію
- Розвивання швидкості, гнучкості, оригінальності мислення, допитливості,готовності ризикувати
Розвиток обдарованості учнів залежить від професійного рівня педагогів та використання креативних методів навчання. У практиці педагогічної діяльності слід використовувати нові технології навчання, які сприятимуть розвитку інтелектуальної, творчої, предметної або лідерської обдарованості.