Робота з обдарованими

"З народженням кожної людини в світ
вноситься щось нове, чого ще не було,
щось первозданне і неповторне.
Обов'язок кожного - знати і не забувати,
що він у світі єдиний у своїй якості
і що ще ніколи не з'являвся хтось такий, як він,
адже якби вже був такий, як він,
то не було б необхідності в ньому самому"
Мартін Бубер

Обдарованість дитини... Що це таке? Можливо це своєрідна іскра Божа, яку треба відшукати в її душі і допомогти не тільки не згаснути, а спалахнути полум'ям. Здібні, талановиті люди в будь-якому суспільстві є його "локомотивом". Саме їхніми інтелектуальними зусиллями забезпечується прогрес суспільства, плодами якого користуються всі. Тому кожен учитель часто запитує себе: "Як знайти та визначити обдарованість?". Адже через свою зайнятість, брак інформації, методичної підтримки він обмежений у виборі інструментарію, який допоміг би дати відповідь на це запитання.


Якими є обдаровані діти?
• Мають вищі порівняно з більшістю учнів інтелектуальні здібності, потяг до навчання, творчі можливості.
• Мають активну пізнавальну потребу, що домінує.
• Відчувають радість від здобуття знань, розумової праці.


Які категорії обдарованих дітей можна визначити умовно?
1. Діти з незвичайно високим загальним рівнем розумового розвитку (такі діти найчастіше зустрічаються в дошкільному й молодшому шкільному віці).
2. Діти з ознаками спеціальної розумової обдарованості - у певній галузі науки (підлітковий вік).
3. Учні, які не досягають через якісь причини успіхів у навчанні, але мають яскраву пізнавальну активність, оригінальність психічного складу, неабиякі розумові резерви (частіше зустрічаються в старшому шкільному віці).

Етапи навчальної діяльності обдарованих учнів

І Етап - ДІАГНОСТИЧНИЙ
Виявлення особистісних якостей учнів. Устанрвлення мотивації учнів, визначення видів діяльності, форм і методів.

  • методи:

  • еврестичне дослідження
  • конструювання правил
  • метод гіпотез
  • взаємне навчання
  • метод помилок
  • учнівське планування
  • створення навчальних програм учнів
  • самоорганізація учнів
  • дидактична гра

  • форми роботи

  • використання проектів
  • заняття у гуртку
  • участь у олімпіадах
  • факультативні заняття

  • тематичні заходи


  • зустрічі з науковцями
  • творчі конкурси, змагання, посановки
  • тренінги, інтелектуальні ігри, марафрни
  • турніри знавцівтворчі тижні
  • вікторини
  • науково-практичні конференції
  • літературні вечори

ІІ Етап - ФУНДАМЕНТАЛЬНІ ОСВІТНІ ОБЄКТИ
Визначення кожним учнем предмета подальшого пізнання. Складання концептуз теми/
ІІІ Етап - ВИВЧЕННЯ ТЕМИ
Самовизначення учня щодо фундаментальних навчальних обєктів: що вони для нього означають, як його діяльність впливає надосягнення мети тощо. Визначення пріорітетів, на які слід звурнути увагу у майбутньому.
ІV Етап - іНДИВІДУАЛЬНА НАВЧАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ
Організація учнем своєї освіти: формулювання цілей,тематики, плану роботи, системи контролю. Створення програми навчання на певний період.
V Етап - РЕАЛІЗАЦІЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХНАВЧАЛЬНИХ ПРОГРАМ
Індивідуальна навчальна діяльність: "тема - план - діяльність - рефлексія - зіставлення отриманих продуктів із цілями - самооцінка"
VI Етап - ДЕМОНСТРУВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ДІЯЛЬНОСТІ
Презентація, захист дослідницької роботи. Опанування учнями культурно-історичних аналогів відповідно до їхньої навчальної програми
VIІ Етап - РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІННИЙ
Усвідомлення учнем досягнутих цілей, допущених помилок, оцінювання рівня внутрішніх змін, засвоених способів освіти.


Концептуальні моделі програм для обдарованих дітей

"Вільний клас" за Галахером

  • Максимально уважне ставлення до кожної дитини
  • Надання учням можливості самостійно обирати обсяг, темп, і засоби навчання
  • Акцент на індивідуальній дослідницькій діяльності учнів
  • Розвивання в учнів незалежності, ввиахідливості, творчого підходу
  • Ефективне використання навчального часу, приміщення, навчальної програми

"Структура інтелекту" Гілфорда

  • Вивчення інтелектуальних процесів
  • Виділення двох типів мислення: конвергентне (логічне) дивергентне (нелогічне)
  • Визначення чинників інтелектуальних процесів
  • Розвивання розумових здібностей учнів
  • Застосування ігор, музичних знань із метою розвитку творчого мислення учнів

"Три види збагачення навчальної програми" Рензуллі

Визначення самими учнями сфер і предметів вивчення


  • Розвивання здатності до мислення і сприяння
  • стимулювання інтересу дітей до цілеспрямованої творчої діяльності
  • Основне завдання вчителя - допомогти учневі поставити посильне завдання, пробудити дослідницький інтерес, знайти застосування результатам діяльності учнів

"Таксономія цілей навчання" Блума

Побудова навчальних програм на основі шести категорій пізнавальної можливостей

  • знання
  • рзуміння
  • застосування
  • аналізу
  • синтезу
  • оцінювання

"Когнітивно-афективна модель" Вільямса

Об'єднання когнітивних і афективних аспектів розвитку

  • стратегія викладання: організація пошукової діяльності, формування дослідницьких навичок, виявлення терпимості, іетуїції, уміння оцінювати ситуацію
  • Розвивання швидкості, гнучкості, оригінальності мислення, допитливості,готовності ризикувати

Розвиток обдарованості учнів залежить від професійного рівня педагогів та використання креативних методів навчання. У практиці педагогічної діяльності слід використовувати нові технології навчання, які сприятимуть розвитку інтелектуальної, творчої, предметної або лідерської обдарованості. 





Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати